Proyectos rumiantes. Entramados entre ciencias y artes desde la simbiosis

Seminari / 3 de juliol, 2024

Aquest seminari-taller s’organitza a partir de dues intervencions que s’entrellaçaran mitjançant un taller de dibuix filosòfic i un procés de pensament col·lectiu (https://proyectorumia.blogspot.com/2024/06/pensamiento-col·lectiu.html). Per això es convida als que assisteixin que portin un quadern i llapis o el que els agradi per dibuixar.

Programa

Presentació. Imaginar mons possibles en les relacions entre ciències i arts. Fernando Hernández-Hernández

Primera part. El remugar com un procés simbiòtic. Gabriela Klier.

En aquest procés, els remugants poden pair els seus aliments gràcies a la tasca col·laborativa amb els bacteris. El remugar també és el pensament encarnat, és la possibilitat de pair o indigestar-se amb idees, és la figura que enllaça ment i cos. Aquí anem més enllà, pensem en el remugar com allò que connecta el dissímil: vaques i bacteris, idees i òrgans, arts i ciències. Els conceptes de simbiosi i simpoiesi guien la recerca d’entramats diversos, que reuneixin allò afectiu i allò epistèmic, la raó i el sentir, que uneixen cossos i conceptes. Al llarg de la trobada compartirem experiències sobre projectes diversos i presentarem certes pautes per explorar col·laborativament les relacions entre arts i ciències. Algunes preguntes que orientaran la discussió inclouen:

  • Quines relacions entre arts i ciències es despleguen entre la crisi ambiental?
  • Quines afectivitats potencien aquestes trobades?
  • Quines són algunes de les teories que articulen certes epistemoestesis?
  • Com pensar amb tentacles?

Segona part. Pensar amb tentacles: estètiques afectives en arts i ciències. Gabriel d’Assís.

El punt de partida de la seva intervenció pren com a inspiració les obres plàstiques que Haraway descriu a les seves teories. A més, compartirà la seva relació amb una obra pictòrica en procés que pren com a inspiració el pensament tentacular de Haraway.

Biografies

Gabriela Klier va néixer a Buenos Aires, Argentina i va estudiar Ciències Biològiques (UBA). Va realitzar el doctorat en Filosofia de la Biologia, analitzant qüestions estètiques, ètiques, ontològiques i epistemològiques de la Biologia de la Conservació. Des del 2012 ha estat docent en diversos àmbits. Forma i va formar part de projectes col·lectius que entramen arts ciències: Laboratori Isla Victoria, Projecte Rumia, La Setmana del Fong. Va co-organitzar el primer festival d’art-ciència a Bariloche, anomenat LENTO. Ha publicat dos llibres de poesia i diversos escrits acadèmics. El 2024 va set seleccionada pels Omega Resilience Awards per realitzar el projecte “Horizontes Entramados: Especulacions col·lectives per a futurs amables”, a la nordpatagonia argentina. Viu a Bariloche.

Gabriel Asis és Llicenciat en Filosofia per la Universitat de Buenos Aires i artista plàstic. La seva Tesi de Llicenciatura és sobre el pensament de Donna Haraway i la relació entre arts i ciències, va ser dirigida per les Dres. Gabriela Klier i Noelia Billi. Ha estat col·laborador acadèmic al Laboratori de Somni i Memòria (ITBA). Va formar part de l’organització del Workshop sobre Neurociència i Filosofia del Somni, Contingut Oníric i Consciència (ITBA). Ha presentat conferències en diversos esdeveniments, i va publicar a la revista acadèmica Estudis Posthumans. A més va escriure per a mitjans com The Bubble, Revista Jennifer i El Flasherito, i va participar de mostres artístiques a Munar, Palau Mèxic, Galeria Komuna i EINA Bosc.

Aquest seminari-taller forma part de les activitats del grup Imaginar mons possibles coordinat per Laura Malinverni i Fernando Hernández, integrants del grup de recerca Esbrina.

Aquesta activitat està vinculada al programa de postgrau en Arts i Educació de la Facultat de Belles Arts de la Universitat de Barcelona.

Data

3 de juliol de 2024, de 16.30h a 20.00h

Lloc

CESIRE
Av. de les Drassanes, 10, 08001 Barcelona

Organitza